بررسی عوامل موثر بر آموزش فنی و صنعتی در مشهد دوره قاجار و پهلوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند

10.30479/hi.2025.21763.1002

چکیده

استفاده از صنایع نوین نیازمند نیروی متخصص فنی بود که باید همگام با آن تربیت می‌شد. از این ‌رو، در کنار آموزش و پرورش، هنرستان‌های صنعتی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفت تا جنبه‌های علمی و عملی به صنعتگران آموزش داده شود. در مشهد همگام با توسعه صنعتی به آموزش فنی و صنعتی توجه شد. هنرستان صنعتی و آموزشگاه‌های حرفه‌ای با کمک آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها دایر شد. فعالیت‌هایی که با فراز و نشیب‌های زیاد همراه بود. مسئله‌ای که تا کنون درباره آن پژوهش نشده و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری و توسعه آن‌ها مشخص نشده است؛ بنابراین، در این پژوهش تلاش شده است با تکیه بر اسناد، مطبوعات و مطالعات کتابخانه‌ای با روش توصیفی - تحلیلی به پرسش‌های مختلف در زمینه تربیت نیروی فنی و صنعتی و عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر آن پاسخ داده شود. پژوهش حاضر نشان داد با وجود برداشتن اولین گام‌ها برای آموزش فنی در اواخر دوره قاجار، اقدام عملی از زمان تأسیس شرکت سهامی نخ‌ریسی خسروی با اعزام نیرو به اصفهان و برگزاری دوره فنی توسط شرکت برق مشهد برداشته شد. سپس با کمک آلمانی‌ها هنرستان صنعتی مشهد تأسیس گردید. آمریکایی‌ها نیز یک دهه بعد در قالب اصل چهار ترومن به این هنرستان کمک کردند. از اواخر دوره پهلوی، آلمانی‌ غربی به هنرستان صنعتی و آموزشگاه‌های حرفه‌ای مشهد توجه نشان داد و انستیتو تکنولوژی مشهد تأسیس شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating factors affecting technical and industrial education in Mashhad during the Qajar and Pahlavi periods

نویسنده [English]

  • ali najafzadeh
Assistant Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Birjand
چکیده [English]

With the rise of modern industries, there was a crucial need for specialized technical manpower that could only be met through proper training and education. This led to a focus on industrial high schools and technical and vocational institutions to equip individuals with the necessary scientific and practical skills. In Mashhad, special attention was given to technical and industrial education in line with the city’s industrial development. Industrial high schools and vocational schools were established in collaboration with Germans and Americans. However, the journey was not without its challenges and successes. Despite the importance of these educational institutions, there has been limited research on their formation and development and the factors influencing them. To address this gap, this research aims to explore various aspects of technical and industrial manpower training and analyze the internal and external factors that have shaped these institutions. The study utilizes a descriptive-analytical method based on documents, publications, and library studies. The findings of the research indicate that steps were taken towards technical education in the late Qajar period, with initiatives such as the establishment of the Nakhrisi Khosravi Joint Stock Company and technical courses offered by the Mashhad Electricity Company. The collaboration with Germans led to the founding of the Mashhad Industrial High School, further supported by Americans through the Truman Act. In the late Pahlavi era, West Germans continued to contribute to technical education in Mashhad, resulting in the establishment of the Mashhad Institute of Technology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mashhad
  • Industrial Conservatory
  • Technical Education
  • Germans
  • Truman'؛ s Four Principles
  • منابع

    • آقا ملایی، ایرج (1384)، تاریخچه آموزش و پرورش نوین مشهد و اداره کل خراسان، مشهد: مرندیز.
    • خلیفه، مجتبی و نجف­زاده، علی (1390)، دارالفنون رضوی ایده­ای برای مقابله با فعالیت­های هیئت تبشیری پرس بی‌تریان در مشهد، مطالعات اسلامی: تاریخ و فرهنگ، سال چهل و سوم، شماره 87، پاییز و زمستان، ص 9 –
    • گزیده اسناد روابط ایران و آلمان (1377)، به کوشش مینا ظهیرنژاد ارشادی، تهران: چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، 1 و 3.
    • ریاضی، غلامرضا (1334)، راهنمای مشهد، مشهد: کتاب‌فروشی زوار.
    • سیاسی، محمد (1343)، کارخانه­های کنسرو و کمپوت مشهد، پایان‌نامه رشته تاریخ و جغرافیا دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد.
    • صدر، محسن (1364)، خاطرات صدرالاشراف، تهران: انتشارات وحید.
    • کتابچه جمع و خرج مدارس خیریه مشهد (1327 ق)، بی‌جا، ناشر برادران محمدزاده تبریزی، کتابخانه ملی ملک، چاپ سنگی.
    • متولی حقیقی، یوسف (1384)، تاریخچه آموزش و پرورش نوین خراسان از آغاز تا انقلاب اسلامی، مشهد: مرندیز.
    • ممتحن میلانی، غلامرضا (1382)، «سخنی چند درباره ورود اولین مولد برق به ایران»، فصلنامه تاریخ روابط خارجی، شماره 17.
    • نجف‌زاده، علی (1394)، کنسولگری­ها، مستخدمان و مستشاران خارجی در مشهد (از دوره قاجار تا انقلاب اسلامی)، مشهد: انصار.
    • نجف‌زاده، علی (1392)، «مهاجران روسی در فریمان»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شماره 186، آبان، 18 –
    • همراز، ویدا (1381)، بررسی اهداف و عملکرد اصل چهار ترومن (هیئت عملیات اقتصادی آمریکا در ایران)، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی.

     

     

    اسناد

    • اداره اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه (استادوخ)، 1327 ق: کارتن 22، پوشه 1، 183.
    • سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (ساکما)، شماره سند 055162/240.
    • --------- 028117/293،
    • --------- 428/432.
    • سازمان کتابخانه­ها، موزه­ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی (ساکماق)، 53944: 1
    • ----------- 99120: 1.
    • ------------ 137579: 14.
    • ------------ 137579: 16.
    • ------------ 137579: 13.
    • ----------- 137947: 19.
    • ----------- 138719: 45-44.
    • ---------- 138361: 1.
    • ---------- 138906: 46-42.
    • ---------- 140551/ 8-6.
    • ---------- 140551/ 9-8.
    • --------- 140551/5.
    • --------- 140551/3.
    • --------- 160746/1.
    • بایگانی راکد شهرداری مشهد: پرونده مسعود هارون مهدوی.

    مطبوعات

    • هنرستان حرفه­ای و هنرستان صنعتی، 1336.
    • سالنامه دبیرستان حرفه‌ای و هنرستان صنعتی مشهد، 1336.

    روزنامه­ها

    • آفتاب شرق، 02/06/1334، ش 4717.
    • ------، 18/06/1334، ش 4728.
    • ------، 19/06/1334، ش 4729.
    • ------، 22/06/1334، ش 4732.
    • ------، 28/06/1334، ش 4737.
    • ------، 30/06/1334، ش 4739.
    • ------، 19/07/1334، ش 4857.
    • ------، 20/09/1334، ش 4906.
    • ------، 02/10/1334، ش 4916.
    • آزادی، 27/08/1305، ش 4، سال 2.
    • ----، 30/01/1309، ش 3، سال 5.
    • ----، 07/04/1310، ش 515.
    • ----، 09/12/1316، ش
    • ----، 23/05/1348، ش 3970.
    • ----، 01/07/1349، ش
    • ادب، 24/09/1318 ق.ش 4، سال اول.
    • ----، 11/06/1319 ق.، ش 40، سال اول.
    • خراسان، 18/02/1332، ش 1110.
    • -------، 02/02/1333، ش 1400.
    • -------، 16/03/1334، ش 1710.
    • -----، 27/04/1334، ش 1745.
    • -----، 05/11/1335، ش 2193.
    • -----، 11/11/1335، ش 2198.
    • -----، 19/10/1336، ش 2467.
    • -----، 20/03/1337، ش 2585.
    • -----، 11/07/1337، ش 2674.
    • -----، 27/07/1337، ش 2687.
    • -----، 01/08/1337، ش 2691.
    • -----، 28/08/1337، ش 2713.
    • -----، 13/04/1338، ش 2894.
    • -----، 25/06/1335، ش 2952.
    • -----، 01/09/1338، ش 3007.
    • -----، 07/10/1338، ش 3037.
    • -----، 08/09/1339، ش 3303.
    • -----، 03/10/1340، ش 3613.
    • فکر آزاد، 24/12/1303، ش 28، س 3.
    • صدای شرق، 09/04/1344 ق.، ش 30، سال 2.
    • طلوع خراسان، 15/11/1332، ش 1130.
    • طوس، 26/02/1328، ش 22، سال اول.
    • ----، 30/11/1314، ش 182.
    • شهامت، 10/12/1316، ش 80، سال 10.
    • نور ایران، 09/10/1340، ش 829، سال 13.
    • -----، 07/04/1345، ش 1854.
    • -----، 08/04/1345، ش 1858.
    • -----، 18/07/1346، ش 2232.
    • -----، 25/07/1346، ش 2238.
    • نور خراسان، 25/04/1339، ش 415.